Yhdessä treenaaminen – toiselle motivaatio, toiselle häiriö

Yhdessä treenaaminen – toiselle motivaatio, toiselle häiriö

Treenit yksin vai yhdessä?

Ihmiset ovat hyvin erilaisia, myös treenien yksityisyyden suhteen. Osa nauttii siitä, että saa keskittyä treenaamaan yksin, ottaa hetken arjesta itselleen ja puskea täysillä. Toisia motivoi vieressä treenaava kaveri, ja suoritusten kanssa voi heti helposti pyytää esimerkiksi apua. Suorituksesta voi tehdä kaverin kanssa myös leikkimielisen kilpailun.

Jos olet tottunut treenaamaan yksin, kannattaa kuitenkin antaa mahdollisuus myös kimppatreenille. Vaikka treenaamistaan pitäisi yksityisenä asiana, voi treenikaverin kautta saada myös lisää tsemppiä ja motivaatiota heti alkujännityksen jälkeen.

Jos olet tottunut treenaamaan aina jonkun kanssa on hyvä kokeilla salille menoa myös yksin. Kyseessä on kuitenkin sama sali, samat laitteet ja tutut liikkeet. Vaikka treenikaveri ei pääsisikään tulemaan, ei kannata omaa treeniä jättää sen takia väliin. Yksin treenaaminen voi tuntua jännittävältä, jos siihen ei ole tottunut, mutta ei kannata ajatella, että se olisi mahdotonta. Saatat löytää esimerkiksi aivan uudenlaisen keskittymiskyvyn, kun treenaat välillä myös yksin!

Projektina parempi minä -Lilli; ”Ehkä yhdessä treenaaminen ei olekaan poissuljettu vaihtoehto!”

Lilli kertoo, että ensimmäinen kerta yhteistreeniä oli alkuun haastava.
”Uuden ihmisen läsnäolo sai keskittymiseni herpaantumaan paljon enemmän kuin osasin odottaa. Mietin koko ajan turhanpäiväisiä asioita, katsoin mitä toinen tekee ja tein omat toistoni huonosti.”

Kun treeni ei tunnu kulkevan niin hyvin ja omien ajatusten huomaa harhailevan, voi turhautuminen hiipiä hipiään hapotuksen sijaan. ”Tuntui, että heitän hukkaan hyvän treenin” Lilli nauraa myöhemmin ensimmäiselle kimppatreenikokemukselleen.

”Ajatuksena se tuntuu kivalta, mutta samalla nautin salilla nimenomaan siitä, että olen salilla ilman seuraa. Saan keskittyä omaan ohjelmaani ilman jutustelua, painaa tosissani naama punaisena ja antaa kaikkeni” Lilli summaa treenitottumuksiaan.

”Aiemman kokemuksen myötä olin jo hylkäämässä ajatusta ystävän kanssa treenaamisesta, mutta ehkä se ei ole poissuljettu vaihtoehto kuitenkaan. Pitää vain lähteä sellaisen ystävän kanssa, kenen seurassa voin edelleen keskittyä kunnolla.” Lilli kertoo hymyillen.

Uskalla kokeilla vaihtelua

Jos yhteistreeni salilla tuntuu aluksi vaikealta, kannattaa aloittaa ryhmäliikuntatunnista, yksin tai ystävän kanssa. Paikalla on muitakin, jotka keskittyvät omaan suoritukseensa, mutta ovat kaikki samassa tilanteessa, samassa treenissä, tekemässä omien tasojensa mukaisesti.

Samalla tavalla kuin treenissä muutenkin tarvitsee vaihtelua kehittyäkseen, on hyvä edes kokeilla erilaisia treenimuotoja. Näin saatat löytää itsellesi paitsi uusia mukavia treenitapoja, niin hyvin todennäköisesti myös uusia tuttavuuksia.

print

Previous post
Poltetta pakaroihin kahvakuulatreenillä!
Next post
Kehonhuollon uudet tuulet - Lumi Yoga Wheel -joogapyörä

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Yhdessä treenaaminen – toiselle motivaatio, toiselle häiriö