Pakko on huono motivaattori

Pakko on huono motivaattori

Pakko on huono motivaattori

Liikunnassa ja itselle aiemmin vieraan treenimuodon aloittamisessa tarvitaan kärsivällisyyttä, oli laji mikä tahansa. Vaikka aloittamisessa pieni pakottaminen voi toimia, pidemmän päälle se pakko on huono motivaattori.

Moni meistä aloittaa uuden harrastuksen tai tavoitteellisemman harjoittelun ja asettaa itselleen niin kovat paineet, että innostus voi lopahtaa viikoissa. Sitten onkin helppo syyllistyä ja vaipua sohvalle vihaamaan itseään. Palata vanhoihin tapoihinsa ja ihmetellä, miksi mikään ei muuttunut.

Itsekin olen kokenut vastaavaa oman kantapään kautta, eikä se toimi. Itsensä syyllistäminen ja rankaiseminen ovat niitä väärimpiä tapoja, miten itseään voi kohdella.

Takaraivossa jyskyttävä tunne pakosta vie helposti motivaation mennessään

Itseään kannattaa oikeastaan missä tahansa tilanteessa kohdella lempeästi ja rakkaudella! Ja ennen kaikkea kärsivällisesti, ilman pakottamista. Negatiivisuus kun ei voi koskaan johtaa myönteiseen lopputulokseen. Itsekään en ole pitkään aikaan halunnut painaa itseäni alas, toivottavasti et sinäkään! Sellainen ei anna hyvinvointia, energiaa, iloa tai mitään muutakaan, vaan päinvastoin.

On-off-suhde juoksemiseen

Omaa pakottamiskamppailuani olen käynyt juoksuharrastuksen kanssa. Viimeiset viisi vuotta minulla oli on-off-suhde juoksemiseen. Olen vuosien varrella kokeillut niin tavoitteellista juoksuohjelmaa kuin juoksukouluakin. Silti ennen niin rakas harrastus oli vaarassa lopahtaa koko ajan.

Sitten ymmärsin, missä ongelman ydin oli. Koska juokseminen ei enää ollut säännöllinen osa elämääni, vaikka se oli ennen liittynyt tiiviisti arkeeni, minulla oli koko ajan tunne siitä, että minun pitää juosta. Minun oli suoranainen pakko saada juokseminen käyntiin uudelleen, sillä olihan se ollut rakas harrastus jo lapsuudesta lähtien. Siispä koko ajan takaraivossa jyskytti tunne pakosta. Se vei juoksusta ilon ja toi tilalle tekosyyt. Toki joskus pieni pakottaminen on hyvästä, että saa itsensä ylös sohvalta vaikka pimeänä ja sateisena syysiltana, kun vain laiskottaa. Pidemmän päälle pakko on kuitenkin surkea motivaattori.

Pakottaminen ei onnistu

Sitten oivalsin, että jos jokin asia tuntuu pakolta, ei sen tekeminen vain onnistu. Pakolla juokseminenkin tuntui nihkeältä, raskaalta ja matalaenergiseltä. Aloin miettiä, kuka minua pakotti tai mistä pakko kumpusi. Pohdin, millaista liikuntaa halusin elämääni sillä hetkellä. Mietin myös, mitä olin valmis tekemään saavuttaakseni haluamani.

Jos ei tiedä, mitä haluaa, sekään ei ole ongelma. Omia mieltymyksen kohteita myös urheilussa löytää, kun miettii sitä, miltä jonkin asian tekeminen tuntuu. Jos oma harrastus tai jopa vaikka työ tuntuu jähmeältä ja siltä, ettei usko siihen tai ole valmis ottamaan vastuuta siitä, on se hyvin todennäköisesti itselle väärä juttu. Jäädäkö kitumaan vai lähteä? Jumittaako samassa vai vaihtaako lajia? Jokaisen oma valinta, jonka vain itse voi tehdä.

Juokseminen muuttui kevyeksi

Kun uskalsin päästää irti pakon tunteesta, juokseminen muuttui. Aluksi toimivaksi keinoksi osoittautui se, etten enää pilannut juoksemisen iloa millään pakkotreenipäivillä tai pakollisilla lenkkien pituuksilla. Jokainen kerta kun lähdin juoksemaan, juoksin sen verran kuin juoksin ja vaihtelin reittejä tuntemusten mukaan. Kun tunne juoksusta oli hyvä, juoksukin alkoi kulkea. Ja kun tunne edellisestä juoksulenkistä oli mahtava, sitä seuraavaa lenkkiä oikein alkoi odottaa!

Lopulta huomasin, että pakolla en saa itseäni enää oikeastaan lainkaan liikkeelle. Sovin itseni kanssa sen, että jos minua ei huvita juosta, en juokse. Juoksen sitten seuraavana päivänä, tai sitä seuraavana. Niin yksinkertaista.

Tee kuten sydän sanoo

Uskon siihen, että liikunnan iloa, oli laji mikä tahansa, on turha pilata pakottamalla. Lopulta tärkeintä ei aina ole ehkä edes se lopputulos, vaan tekeminen. Se, että treenin aikana nauttii, iloitsee ja on tyytyväinen itseensä ja tekee todella sitä, mitä sydämessään haluaa.

Iloisia treenihetkiä sinulle!

Teksti: Jenny Belitz-Henrisson
Kuvat: Shutterstock

print

Previous post
Saavuta tavoitteesi - Vältä nämä 6 sudenkuoppaa
Next post
Raakabrowniet

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Pakko on huono motivaattori