Näin häädät nestepöhön!

Näin häädät nestepöhön!

Pikkujoulukausi lähestyy eikä mekko mene kiinni? 10 vinkkiä nestepöhön häätöön!

Olo on turpea ja ahdistava, eivätkä vaatteet meinaa mahtua päälle. Syy ei välttämättä ole lihominen vaan nesteiden kertyminen kroppaan. Onneksi pahimman turvotuksen voi saada pois jo parissa päivässä sekä nesteet helposti lähtemään jo viikossa.

1. Vähenna hiilihydraatteja

Hiilihydraatit sitovat nestettä kehoon, joten niiden vähentäminen ruokavaliosta laskee nopeasti turvotusta ja poistaa nestettä. Vältä täysin nopeita hiilihydraatteja, mutta syö kohtuudella kuitupitoisia ja hitaasti imeytyviä hiilihydraatteja. Käytä hiilihydraatin lähteinä täysjyvätuotteita ja suosi jopa gluteenittomuutta. Syö siis täysjyväriisiä, bataattia, kauraa, hedelmiä ja marjoja, sillä niiden FODMAP*-pitoisuus on alhainen ja vatsa sietää niitä paremmin kuin muita hiilihydraatteja.

2. Vauhdita vatsan toimintaa kuiduilla

Lisää kuidun saantia. Kuiduilla on ehkäisevä vaikutus nesteiden kertymisestä johtuvaan turvotukseen. Erinomaisia lisäkuidun lähteitä ovat esimerkiksi leseet, pellavansiemenrouhe, chia-siemenet ja psyllium. 

3. Vältä kaasua tuottavia ruoka-aineita

Pavut, herneet, kaalikasvit, sipuli ja sienet lisäävät turvotusta. Kivelliset hedelmät, kuten omena, päärynä, persikka, vesimeloni ja avokado voivat myös ärsyttää vatsaa. Makeutusaineet ksylitoli ja sorbitoli  aiheuttavat kaasun muodostumista elimistössä. Esimerkiksi jotkin purukumit, pastillit sekä light ja low carb proteiinipatukat sisältävät usein näitä aineita. 

4. Vältä suolaa ja rasvaisia ruokia

Suurin syyllinen turvotukseen on yleensä suola. Suola vaikuttaa verisuonten ja soluvälitilan osmoottiseen tasapainoon. Natriumpitoisuuden noustessa suonistossa, natriumia alkaa tihkua soluvälinesteeseen. Tämä kiihdyttää nesteen karkaamista verisuonista solunesteeseen. Vältä myös rasvapitoisia ruokia, sillä rasva hidastaa mahalaukun tyhjenemistä. Erityisen suolaisia ja rasvaisia herkkuja ovat sipsit, juustot sekä tietyt lihat ja leikkeleet. Einekset ja valmisruoat sisältävät myös yllättävän paljon piilosuolaa, joten tutki tuoteselosteet huolellisesti.

5. Syö säännöllisesti

Suuret annokset ja hotkiminen altistavat turvotukselle. Syö säännöllisesti 3-4 tunnin välein ja pidä ruoka-annosten koot kohtuulisina. Tämä helpottaa paksuolen bakteerien taakkaa sekä ylävatsan pömpötystä.

6. Probiootit

Eli maitohappobakteerit ovat suolen suotuisaa toimintaa edistäviä bakteereita, joten ne auttavat lieventämään turvotusta. Myös entsyymivalmisteet kuten alfa-galaktoosi voi auttaa, sillä se auttaa elimistöä pilkkomaan pitkäketjuisia sokereita.

7. Vältä alkoholia ja hiilihapollisia juomia

Alkoholi häiritsee suolistossa olevien hyödyllisten bakteerien toimintaa aiheuttaen vatsaoireita. Tuvotus johtuu sekä alkoholista itsestään, että hiilihaposta tai juomissa mahdollisesti olevasta fruktoosista. Vältä siis myös muita hiilihapollisia juomia, sillä hiilihapot laittavat mahan turpoamaan.

 8. Juo paljon vettä

Vettä pitäisi juoda vähintään 2-3 litraa päivässä. Veden juonti laittaa kuona-aineet liikkeelle, pitää aineenvaihdunnan käynnissä sekä auttaa pitämään kylläisyyden tunnetta pidempään, jolloin et ahmi liikaa ruokaa tai sorru naposteluun.

9. Liiku

Kunnon hikilenkki vauhdittaa vatsan toimintaa, sekä saa verenkierron että nestekierron aktvioitumaan enemmän. Liikunta laittaa ylimääräiset nestekertymät liikkeelle ja ehkäisee tehokkaasti ummetusta ja vähentää stressiä, jotka molemmat aiheuttavat vatsan turvotusta. Vatsan ja lantionpohjan lihakset tukevat rankaa ja niiden treenaminen auttaa vähentämään mahan pömpötystä.

10. Vältä stressiä ja nuku tarpeeksi

Vähäinen uni ja stressi lisää ruokahimoja, rasvan varastoitumista vatsaonteloon sekä pahentaa vatsa-oireita. Stressin välttämisen lisäksi rentoutumisharjoituksista saattaa olla apua.

*Tietoisku:

FODMAP-sana tulee sanoista: Fermentable Oligo-, Di-, and Mono-saccharides And Polyols. Ne ovat tietynlaisia imeytymättömiä hiilihydraatteja, jotka alkavat bakteerien vaikutuksesta käymään eli fermentoitumaan paksusuolessa. Fermentaatiossa syntyy kaasua ja sitoutuu vettä, joka aiheuttaa suolen venytystä, kipua ja turvotusta.

 

Asiantuntija: Henrika Vehmainen
Personal trainer & kosmetologi

print

Previous post
Syö vartalotyyppisi mukaan - millainen ruokavalio sopii sinulle?
Next post
Ylelliset urheilukuulokkeet ovat mainio joululahjaidea!

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Näin häädät nestepöhön!