Voimaa ja tekniikkaa leuanvetoihin!

Voimaa ja tekniikkaa leuanvetoihin!

Leuanveto – loistavaa treeniä myös naisille!

Kun nainen vetää leukoja, kolahtaa miehillä leuka lattiaan. Ja niin se kolahtaa myös vieressä seuraavilta naisilta. Vaikka käsinkohonta, eli tutummin leuanveto, on voimaa vaativa liike, on kyse paljon myös tekniikasta. Tekniikan hiominen ei kuitenkaan ole mielekästä, jos toistoja ei onnistu tekemään yhtä enempää. Valitettavan usein henkisen kantin puute on syy fyysisten voimien ehtymiseen. Teetpä mitä tahansa, kun treenaat vain miellyttäviä asioita, saattaa kehitys pysähtyä. Ikävämmissäkin asioissa onnistuminen kehittää itseluottamusta, mutta antaa myös parempaa treenivastetta.

Naiset voivat olla suhteellisen vahvoja, mutta syystä tai toisesta käsinkohonta ei tunnu olevan joidenkin naisten suosikkijuttu. Liikkeenä se kuitenkin on mitä monipuolisin yläkehon vahvistaja ja ryhdin parantaja. Jotta heikoista puolista voidaan kehittää vahvuuksia, on harjoittelussa päästävä alkuun. Tähän sopivat apukeinot, joilla käsinkohonnan liikerataa ja tekniikkaa saadaan harjoitettua siten, että jokainen onnistuu helposti vetämään useammankin leuan. Kun aputekniikoilla on hiottu hyvä pohja, kohoavat avustamattomat ”oikeat” leuat kuin itsestään.

Muutama vinkki leuanvetojen harjoitteluun

– Liikkeen ala-asento on aktiivinen: Vaikka roikut tangossa, on olkapäissä aktiivinen ulkokierto. Leveissä selkälihaksissa tuntuu venytys ja vartalo on ojentunut pitkäksi.

– Pidä kaula selkärangan jatkeena. Päätä ei ole tarkoitus ojentaa eteenpäin; ei ala- eikä yläasennossa.

– Tee vetoliike ryhdikkäästi, rinta hieman koholla, ylävartalon lihasvoimaa käyttäen (käsivarret, selkälihakset ja hartianseutu ovat aktiivisesti töissä).

– Koko kehon jännittäminen varpaista alkaen aktivoi lihakset yhteistyöhön.

– Yläasennossa riittää, että leuka on tangon yläpuolella – älä työnnä leukaa eteenpäin.

– Käsien oteleveys on kämmenen verran hartioita leveämpi. Kämmenet osoittavat itseesi päin ja peukalot ulospäin (niin sanotulla vastaotteella).

Apuliike 1 – Leuanveto vastuskuminauhaa käyttäen

fb_leuanveto_kumilenkki_ala_etu
Leuanveto vastuskuminauha apuna.

Vastuskuminauhan tehtävänä on keventää vetoliikettä. Valitse kumilenkin vahvuus kykyjesi mukaan – leveämpi lenkki, kevyempi vetoliike; ohuempi lenkki, sen enemmän joudut tekemään töitä itse. Pujota kumilenkki leuanvetotankoon niin sanotulla leivonpää-solmulla. Aseta toinen jalkapohjasi kumilenkkiin ja tartu tankoon. Toinen jalka on vapaana, jotta se voi toimia tukipisteenä, kun tasapainoilet jalkapohjaa lenkkiin. Ala-asento on ryhdikäs, vaikka annatkin selän lihaksille kunnon venytyksen. Kumilenkin avustamana käsinkohonta on nyt helppoa. Pidä liikerata hallittuna ja käytä vetoliikkeessä vahvaa selkää ja olkavarren koukistajalihaksia.

Apuliike 2 – Hyppyleuka

fb_leuanveto_hyppy_ala_etu
Leuanveto koroketta apuna käyttäen


Hyppyleuan tehtävänä on keventää käsinkohonnan liikettä, samalla tavoin kuin vastuskuminauhankin. Ensimmäisessä vaiheessa aseta sopiva koroke tangon alle ja nouse seisomaan sen päälle. Kun tartut tankoon, yllät siihen hyvin. Tehtäväsi on tehdä vetoliike aivan kuten ”oikeassa käsinkohonnassa”, mutta hypyn avulla saat kevennyttä liikettä toistomäärien saavuttamiseksi. Jotta et loukkaa itseäsi, pidä huoli siitä, että jokainen hypyn alastulo osuu korokkeelle. Tässä versiossa ote tangosta pysyy joka toistolla
Kun voimasi kehittyvät, tee hyppyleuka ilman koroketta. Seiso tangon alla, ja käytä hypyn antama liike-energia käsinkohonnan alkuvauhdiksi. Tämä vaihtoehto vaatii hyvää ponnistusvoimaa ja oikea-aikaista ajoitusta. Kun ajoitus osuu kohdalleen ja sa
at vedettyä itsesi ylös, teet ilman apuvälineitä todellisia käsinkohontoja. Onneksi olkoon!

 

Teksti ja kuvat, Spartan Gear

print

Previous post
Ruokavaliosta tehoa rasvanpolttoon ja suorituskykyyn!
Next post
Tehokas treeni crossfit-henkeen!

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Voimaa ja tekniikkaa leuanvetoihin!