Treenikuvaamisen ABC – kuntosalilla kuvaaminen

Treenikuvaamisen ABC – kuntosalilla kuvaaminen

Treenikuvaamisen sarjassa keskitymme ensimmäisenä kuntosalilla kuvaamiseen.

Ensimmäisessä osassa testaamme kuvaamista Canonin 6D -kameralla sekä Canonin 35mm 1.4L II -linssillä. Seuraavassa osassa käymme läpi edullisemman hintaluokan kameralla tehtynä samat kuviot!

Salilla kuvaamisen kanssa on hyvä lähteä liikkeelle kameralla, jonka runko kestää suuria herkkyyksiä. Esimerkiksi Canonin 6D on tähän oivallinen, ja kyseessä on muutoinkin sangen monikäyttöinen runko. On plussaa, että kamerassa on selfieitä varten kääntyvä näyttö. Hyvä ja helposti mukana kulkeva tukeva jalusta on salilla kuvatessa erittäin tarpeellinen.

Järjestelmäkamera ei kuitenkaan pelkkänä runkona riitä. Salilla kuvaamista varten on hyvä olla valovoimainen objektiivi, esimerkiksi kinokoossa 35mm (Canonilta löytyy 35mm 1.4L II). Vaihtoehtoisesti myös 50mm objektiivi käy kuvaamiseen, mutta on sisätiloissa jo hieman ahdas ja saattaa tuottaa sommittelun puolesta haasteita.

Kuntosalilaitteet, ahtaat paikat sekä epämääräinen sekavalo tekevät kuvasta helposti levottoman. Varmistathan, että malli erottuu kuvasta ja tarkennus on mallissa. Tässä tapauksessa erityisesti oikeaan paikkaan tehty tarkennus nousee arvoon arvaamattomaan.

Saleilla vallitseva valo on useinkin hyvin haastava, sillä ne on usein valaistu keltasävyisin spottivaloin, sekavalon tullessa sieltä täältä. Kuvaussuunnan tulee näin ollen olla aina voimakkaimman valon suunnasta, jos käytettävissä ei ole salamalaitetta. Isot ikkunat päiväsaikaan ovat esimerkiksi mainio vaihtoehto.

Joskus paras valo ei tule suinkaan mallin kasvojen suunnasta, vaan takaa tai sivulta. Tässä tapauksessa voimakas luonnonvalo tulee suoraan mallin takaa, joten jotta vältytään vastavaloon kuvaamiselta, sekä pystyy rajaamaan muut aerobisten laitteiden käyttäjät pois kuvasta, on kuvakulma haettu hieman takaviistosta.
Kuvassa luonnonvaloa tulee voimakkaasti takaa mallin takana olevista ikkunoista. Peili heijastaa valoa hyvin, mutta myös kaiken muun, jota salilla näkyy. Pidäthän siis kuvatessasi huolen, ettei kuvaaja tai kuvauskalusto näy peilistä, ellei se ole tarkoituksenmukaista!

Tekniset huomiot

Korkeat ISO-arvot ja suuri aukko auttavat hämärissä saleissa kuvaamista huomattavasti. Aukon arvon on hyvä olla tarpeeksi suuri, jotta malli erottuu sekaisesta ja näin ollen levottomasta salitaustasta. Mitä pienempi luku, sen isompi aukon arvo (esimerkiksi 1.4, 1.8, 2.0 jne.)

Suljinaika olisi hyvä pitää tarpeeksi nopeana, ettei synny liike-epäterävyyttä liiaksi ja kuva pysyy selkeänä. Esimerkiksi 1/160 on salilla kuvatessa sopiva suljinaika.

Kokovartalokuvat tulee ottaa aina mallin vyötärön korkeudelta, jotta kehon kulmat eivät vääristy. Puolivartalokuvissa on hyvä pyrkiä sommittelemaan kohde keskelle. On hyvä kuitenkin muistaa, että kuvasta välittyvä fiilis on tärkein, ei välttämättä juuri teknisen toteutuksen oikeellisuus. Vangitse kuvaan kovan treenin intensiivisyys.

Tilannekuvan ei tarvitse olla aina teknisesti täydellinen. Tärkeintä on vangita kuvaan tekemisen meininkiä! Tässäkin tapauksessa esimerkiksi mallin kasvot jäävät varjoon. Myös vasemmassa laidassa oleva boksi on vaillinainen. Kuvasta kuitenkin käy selvästi ilmi, mitä ollaan tekemässä ja malli erottuu taustasta.

 

Tässä kuvassa erottuu taas ensimmäiseksi tekeminen – kuminauhalla avustettu leuanveto. Kuva on verraten kuitenkin levoton ja suuresta ikkunasta tulviva valo näkyy vain valkoisena läikkänä. Kuvassa olisi myös suoristusvaraa. Kuvan pääidea kuitenkin tulee esille, ja esimerkiksi kuminauhan kanssa tehtävä leuanveto on helpoin kuvata sivusta tai takaviistosta, jolloin kuminauha näkyy.

Ennen kuvaamista on hyvä ottaa huomioon myös kuvattavan vaatetusta. Kokomustaan pukeutunut kuvaamisen kohde tekee kuvaamisesta entistä haastavampaa, sillä usein kuntosaleilla on tummasävyiset lattiat sekä kuntosalilaitteet, joihin kokonaan tummiin pukeutunut malli helposti häivyttyy. Laita siis paremmin erottuvaa päälle, kun lähdette kuvaamaan treeniä salille!

Kun kuvia lähdetään jakamaan sosiaaliseen mediaan, riittää kuvakooksi vallan hyvin 1200 pikseliä leveät kuvat. Facebookiin ja blogeihin voi tietysti lisätä isompiakin kuvia (esimerkiksi 2000 pikseliä), mutta kuvien viemä tila kasvaa tällöin isoksi. Tätä on hyvä miettiä esimerkiksi blogin mobiilikäytettävyyden puolesta.

 

Teksti, Petri Mast/Jemmi Laaninen
Juttua varten kuvaustarvikkeet Rajala Pro Shop
Jutun kuvat Elixia Salmisaari

print
Previous post
ELIXIA OFF-PISTE - räjähtävyyttä lisäävä jalkatreeni
Next post
BURLESKI - ilottelua, naurua ja hyvää treeniä!

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Treenikuvaamisen ABC – kuntosalilla kuvaaminen