Krista Seuna – kohti tavoitetta

Krista Seuna – kohti tavoitetta

Krista Seuna – kohti tavoitetta

Krista Seuna on yksi monista Töölö Gymillä harjoittelevista fitness-lajien kilpailijoista. Kristan laji on bikini fitness, jossa hän kilpailee sarjassa alle 168 cm. Juuri tässä pituusluokassa kilpailu on äärimmäisen tiukkaa, sarjaan sopivan pituisia kilpailijoita on niin paljon.

Bikini fitness on kilpailulaji, joka on viime vuosina vetänyt puoleensa todella suuren määrän ahkeria treenaajia ja kilpailijoita. Vuosi vuodelta yhä useampi tyttö ja nainen päättää ottaa osaa lajin kisoihin, sarjojahan on kaiken ikäisille junioreista aikuisiin ja masterseihin asti. Ja tänä päivänä taso on valmennuksen kehityttyä ja harjoitusten kovennettua erittäin hyvä.

Helsinkiläinen Krista Seuna, 25, huomataan, kun hän on treenaamassa “officella”, kuten Töölö Gymiä kutsutaan. Krista on aina pirteä ja kohtelias kaikille, treenin lomassa ehtii moikata muita salilaisia ja vaihtaa vaikka muutaman sanankin, vaikka itse harjoittelu onkin tietysti pääasia. Vuosien treeni on myös tuottanut tulosta.

– Ostin ensimmäisen salikorttini 18-vuotiaana, joten treenivuosia alkaa olla takana jo reippaasti. Olin nähnyt bikini fitness –urheilijoiden kuvia alan lehdissä ja innostuin kovasti salitreenistä. Harjoittelin aluksi aivan omaan tahtiini ja opettelin oikeaa treenitapaa pikku hiljaa tarkkailemalla muiden kokeneempien harjoittelijoiden treenejä. Olen edelleen salilla aina silmät auki ja avoinna uusille ideoille, joita saattaa saada jonkun treenikaverin tekemisestä. Koskaan ei tiedä liikaa eikä ole täysin valmis, vaan harjoittelun tuleekin olla jatkuvaa opiskelua,  kehitystä ja edistymistä, Krista kertoo salitreenien aloittamisesta.

Omaehtoista harjoittelua kesti 2-3 vuotta, kunnes Krista alkoi treenata Forever-salilla ja siellä personal trainerin tekemällä ohjelmalla.

Taitoluistelua ja voimistelua

Krista on alun perin kotoisin Keravalta, jossa hän harrasti pikkutyttönä ja nuorena taitoluistelua ja telinevoimistelua. Nämä vaativat lajit muokkasivat varmasti hyvän pohjan tulevalle muulle harjoittelulle, sillä molemmat kehittävät hyvin tasapainoa ja yleistä kehon hallintaa.

– Olin trampoliinivoimistelussa nuorten maajoukkueen jäsen, mutta lajin harrastus loppui pahaan loukkaantumiseen, käden katkeamiseen. Jatkoin sitten urheilua ja liikuntaa yleisurheilun ja tanssin parissa, olin silloin 16-vuotias. Innostus näihin lajeihin alkoi kuitenkin pikku hiljaa hiipua, ja seuraava vaihe olikin siirtyminen painoharjoittelun ja muun salitreenin pariin, Krista kuvailee monipuolista urheilutaustaansa.

Vuonna 2012 Krista alkoi harjoitella valmentajan opastuksella, ja tähtäimeen otettiin puolentoista vuoden kuluttua keväällä 2014 järjestettävät Kultuuritalon kilpailut ja siellä bikini fitness sarja alle 168 cm.

Kultturitalon Fitness Classic 3. sija!

Kilpaileminen uudessa lajissa ei ole koskaan helppoa, aluksi energiaa kuluu aina oppimiseen ja oikeiden toimintamuotojen hakemiseen. Krista treenasi kuitenkin tunnollisesti kevään 2014 kilpailuja varten.

– Ensimmäiset kilpailut ja kolmas sija. Olin tyytyväinen, mutta voittoa aina lähdetään hakemaan, joten päätin sitten osallistua heti perään syksyn 2014 SM-kilpailuihin, vaikka tunsin itseni aika väsyneeksi. Kun sitten pienen tauon jälkeen aloin dieetata syksyä varten, huomasin, ettei keho oikein vastannut dieettiin, se ei reagoinut ja toiminut toivotulla tavalla, vaan oli selvää, että se olisi tarvinnut taukoa kovasta dieettiharjoittelusta, enemmän ravintoa ja lepoa, Krista muistelee kesän 2014 kisatreenejä.

Krista ei päässyt syksyksi tavoitteena olleeseen kuntoon eikä myöskään oman sarjansa finaaliin, mikä oli hänen kilpailullinen tavoitteensa.

– Tuo kilpailu oli minulta kunnon osalta floppi, ja kun jälkiviisastelu on niin helppoa, sanon tietysti, että koko kilpailu olisi pitänyt ymmärtää jättää väliin ja käyttää kesä kunnolliseen palautumiseen ja rakentavaan toimintaan kevään kilpailun jälkeen. Mutta nämä ovat varmasti sen tyyppisiä oppirahoja, joita melkein kaikki kilpailijat ainakin uran alkuvaiheissa joutuvat maksamaan, Krista toteaa.

Krista piti SM-kilpailun jälkeen kuuden viikon treenitauon ja palautui sen aikana pikku hiljaa selvästä ylirasitustilasta. Kilpailemisen jatkaminen ei aluksi ollut päällimmäisenä mielessä, mutta vähitellen mieli virkistyi, ja kun Krista siirtyi myös uusien valmentajien ohjaukseen, treeni-into ja halu näyttää palasivat.

– Sain itselleni aivan ihanat uudet valmentajat Harri Forsbergin ja Jari Mentulan. Olen voinut luottaa heihin aivan täysin ja olen ollut niin tyytyväinen heidän opastukseensa ja ohjeisiinsa. Tunnen, että he välittävät oikeasti valmennettavastaan, se on todella hieno asia, jota arvostan kovasti, Krista sanoo valmentajistaan Harrista ja Jarista.

Aineenvaihdunta kuntoon

Krista alkoi treenata hyvin ja syödä paljon runsaammin, hiilihydraattien määrää nostettiin tarkoituksella reilusti, jotta jumissa ollut aineenvaihdunta saatiin jälleen täyteen toimintaan. Paino nousi tietysti aika paljon, mutta näin oli pakko toimia tuossa tilanteessa, aineenvaihdunta oli pakko polkaista näin uudestaa täydelle teholle.

– Luotin täysin Harrin ja Jarin opastukseen, ja oli todella kiva treenata seuraavaksi tavoitteeksi otettua syksyn 2015 SM-kisaa varten. Harjoittelu kulki hyvin, ja olin kaikin puolin hyvässä kunnossa, kun sain syödä reilusti. Kun kisadieetti sitten alkoi, pudotin painoa viitisentoista kiloa puolen vuoden kisavalmistautumisen aikana ja pääsin mielestäni erinomaiseen kuntoon. Rasvaprosenttini oli kisakunnossa kahdeksan, mutta silti voin sanoa, että dieetti sujui melko kitkattomasti, mukana oli myös tankkauspäiviä, ja poikkeuskena monien muiden treeneihin aerobista kuluttavaa treeniä ei ollut mitenkään liikaa, Krista kuvailee valmistautumistaan syksyn 2015 kilpailuja varten.

Krista treenasi salilla viisi kertaa viikossa ja teki alkuun kaksi aamuaerobista per viikko. Kuukausi ennen kisaa aamuaerobisia oli neljä viikossa ja kaksi viikkoa ennen kilpailua 4-5. Salitreenien päälle Krista teki intervallitreenin 2-4 kertaa viikossa. Lepopäiviä oli kaksi per viikko.

– Tämä systeemi osoittautui erittäin toimivaksi, pääsin kilpailuihin mennessä hyvää kuntoon ja sijoituin Jyväskylän karsinnassa kolmanneksi. Sen jälkeen SM-kisan seitsemäs sija hieman harmitti, sillä tavoitteenani oli jälleen saavuttaa finaalipaikka. Se jäi nyt yhden pisteen päähän! Mutta tästä ei auta masentua, ja aion panostaa jälleen heti ensi syksyn kilpailuun. Pidetään tavoite edelleen samana eli finaalipaikassa, kisan jälkeisen harmistuksensa jo haastatteluhetkellä karistanut Krista sanoo iloisesti.

Ruokavalioon lisää monipuolisuutta

Krista ei voi käyttää lainkaan maitotaloustuotteita, kyse ei ole mistään laktoosiasiasta, vaan hän on maitotuotteille allerginen. Niiden nauttiminen saattaa salvata hengityksen, joten ne ovat ruokavaliosta täysin out.

– Olen ollut muun muassa allergioiden vuoksi aika huono kokeilemaan uusia makuja ja ruokia, mutta opettelen nyt pikku hiljaa uusia makuja ihan mielenkiinnolla. Olen ottanut esimerkiksi avokadon mukaan ruokavaliooni, aiemmin en sitä ole syönyt. Aion tässä matkan varrella kokeilla muitakin ruokia, joita en ole juuri aiemmin syönyt, Krista kertoo ruokavaliostaan, jolle maitoallergia antaa tietynlaisen raamin, maitotuotteita ei voi käyttää.

Kristan esimerkkiaamiainen koostuu puurosta (50 g kuivia hiutaleita), kahdesta kananmunanvalkuaisesta, 20 grammasta lihaproteiinia ja pinaatista. Dieetillä hän söi 125 grammaa jauhelihaa. Lisänä sitten runsaasti erilaisia kasviksia.

– Kun kuuman jauhelihapihvin laittaa riisikakkujen väliin, siitä tulee oikea herkkuburgeri! Riisikakut pehmenevät kuuman lihan takia, tämä on tosi hyvää syötävää treenin jälkeen, Krista kertoo erikoisburgeristaan.

Krista käyttää myös lisäravinteita ja ottaa treenilaturiksi FitFarmin Pre-Workoutin ja BCAA:ta. Harjoitusten jälkeen hän nauttii palautukseen 20 grammaa Scitecin lihaproteiinia.

– Monilla saattaa olla hieman ennakkoluuloja lihaproteiinijauheista, mutta tämä nauttimani tuote on suorastaan herkullista. Se on erinomainen vaihtoehto varsinkin kaikille niille, jotka eivät voi käyttää mitään maitotuotteita, Krista toteaa lihaproteiinijauheesta.

Krista tekee tällä hetkellä toimistotyötä, mutta kouluttautuu parhaillaan FAF Personal Traineriksi. Tavoitteena onkin tehdä jatkossa työtä kuntoilijoiden parissa ja perehtyä jatkossa myös mentaalivalmennukseen ja ottaa se käyttöön omassa valmennustyössä.

FitBODY toivottaa Kristalle tsemppiä treeneihin, opiskeluun ja tuleviin kilpailuihin. Krista jatkaa myös treeniohjelmien suunnittelemista FitBODYn lukijoille, tämän haastattelun yhteydessä on hänen olkapää/ojentajatreeninsä!

Teksti: Jouni Virtamo
Kuvat: Petri Mast

print

Previous post
There is no more story.
Next post
Proteiinin vipuvaikutus ja painonhallinta

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Krista Seuna – kohti tavoitetta