Kirsi Palosaari – viiden lapsen äiti ja body fitness-tähti

Kirsi Palosaari – viiden lapsen äiti ja body fitness-tähti

Kirsi Palosaari – viiden lapsen äiti ja body fitness-tähti

Fitness-lajeissa eivät kilpaile ainoastaan nuoret naiset, sarjoja on myös yli 35-vuotiaille ja yli 45-vuotiaille. Kevään 2016 Fitness Classicissa Helsingin Kulttuuritalolla säväytti Masters yli 45-vuotiaiden voittaja, ensikertalainen kilpailija Kirsi Palosaari.

Kulttuuritalolla kilpailtiin kaikissa eri fitness-lajeissa. Kirsi Palosaari, 48, oli mukana body fitness –luokassa, jossa fysiikka on lihaksikkaampi ja urheilullisempi kuin vielä suositummassa bikini fitness –luokassa. Tämä oli tosiaan Kirsin ensimmäinen kilpailu, joten hän aloitti oikeasti suoraan lajin kotimaiselta huipulta. Upea Kirsi oli selvä oman sarjansa voittaja.

– Olen ollut koko ikäni mukana liikunnan ja urheilun parissa ja työskennellyt viime vuosina sekä ryhmäliikuntaohjaajana että personal trainerina, mutta kilpaileminen body fitness –kisoissa ei ollut oikeastaan käynyt edes mielessäni ennen viime vuoden loppua, hyväntuulinen Kirsi kertoo puhelinhaastattelussa muutama päivä voittoisan kilpailudebyyttinsä jälkeen.

Kirsi oli päättänyt ottaa hieman laajemmin selvää fitness-genren kilpailuista, koska hänellä oli muutama pt-asiakas, jotka olivat kiinnostuneita kilpailemisesta. Saadakseen lisää tietoa kilpailuihin liittyvistä asioista Kirsi osallistui näin alan liiton leirille Vierumäellä viime vuoden lopulla. Siellä syntyi ajatus myös omasta kilpailemisesta, ja näin alkoi kevään 2016 kilpailuihin valmistava projekti.

– Innostuin tosiaan liiton leirillä ajatuksesta kilpailla, ja niin päätin aloittaa valmistautumisen tämän kevään Fitness Classiciin. Lähtökuntoni oli hyvä ja rasvaprosenttini matala, joten ruokavalioon ei sinänsä tarvinnut tehdä kovin suuri muutoksia. Harjoittelua piti sen sijaan muuttaa nimen omaan kilpailukunnon hakemista palvelevaksi, tiettyihin lihasryhmiin piti panostaa paljon ja joihinkin vähemmän. Kilpailuihin kannattaa tietysti harjoitella siten, että lopputulos sopii mahdollisimman hyvin sääntöjen määräämiin raameihin, Kirsi jatkaa.

Viiden lapsen äiti

Kirsi on viiden lapsen äiti, se ei ole kilpailijoiden keskuudessa varmasti kovin yleistä. Hän on kuitenkin hyvä esimerkki siitä, että omaa vartaloa ja hyvää kuntoa ei tarvitse “menettää”, vaikka lapsia synnyttääkin. Kirsi on harrastanut urheilua koko ikänsä, nuorena erityisesti yleisurheilua, ja hän pitää paljon esimerkiksi juoksemisesta. Hän harrastaakin enemmän juoksua ja vähentää samalla hieman salitreenejä, kun kesä koittaa. Syksyllä on sitten taas mukava aloittaa kovemmat saliharjoitukset.

– Olen tosiaan ollut koko ikäni hyvässä kunnossa, olen liikkunut aina paljon ja tarkkaillut toki myös syömisiäni. Olen kuitenkin aivan kaikkiruokainen ja syönyt aina kunnolla, joten mikään panttaaminen ei ole syynä hoikkana pysymiseeni, Kirsi toteaa solakasta kunnostaan.

Kilpailuun valmistautumisessa oli ruokavalion osalta sellainen muutos, että nyt Kirsin oli syötävä todella säännöllisesti kolmen tai korkeintaan neljän tunnin välein, jotta haluttu kunto saatiin hiottua ja monet harjoitukset tehtyä. Normaalissa arjessa ruokailujen välit saattoivat kiireiseltä työssä käyvältä viiden lapsen äidiltä joskus venyä, mutta nyt ruokailut oli pidettävä säännöllisinä. Siinä auttoi hyvä etukäteisvalmistautuminen.

– Olen aina sanonut, etten kyllä ikinä rupea mistään muovikipoista syömään, mutta niinpä vain jouduin pyörtämään puheeni, sillä valmistin ruokia paljon etukäteen sopiviin annosbokseihin, näin sain päivän ateriarytmin toimimaan kitkattomasti. Pidän paljon ruoanlaitosta, ja perheessämme yhteiset ruokahetket ovat hyvin tärkeitä, mutta nyt minun täytyi noudattaa omalta osaltani tätä tiukkaa kisaruokailua. No, hyvin se sujui, mutta odotan kyllä tavalliseen arkeen palaamistakin, Kirsi sanoo naurahtaen.

EM-kilpailu odottaa

Kirsi voitti selvään tapaan oman sarjansa Fitness Classicissa, sarjassa oli mukana kaiken kaikkiaan 11 kilpailijaa. Voiton jälkeen Kirsi valittiin mukaan Suomen joukkueeseen 4.-8.5. Santa Susannassa, Espanjassa pidettäviin Euroopan mestaruuskilpailuihin.

– Dieetti ja treenaaminen tosiaan jatkuvat, sillä minut valittiin mukaan Suomen joukkueeseen, joka matkustaa kilpailemaan EM-kisoihin Espanjaan. Tästä mahdollisuudestahan ei voinut mitenkään kieltäytyä, joten päivät jatkuvat harjoitusten merkeissä. Olen nyt lomalla päätyöstäni kätilö/terveydenhoitajana Kokkolan terveyskeskuksesta, joten vietän puhdasta  kilpaurheilijan elämää. Paluu arkeen tapahtuu sitten Espanjan kilpailun jälkeen, sinne panostan tietysti kaikkeni. Vastus tulee varmasti olemaan kova, ovathan mukana maanosan parhaat oman sarjani kilpailijat, mutta odotan kisaa mielenkiinnolla, Kirsi kertoo Espanjaan menosta.

Kirsi ohjaa normaalisti päätyönsä ohella ryhmäliikuntatunteja ja pt-asiakkaita, mutta nyt kisojen alla hän ei ryhmätunteja pidä. Joitakin pt-asiakkaita hänellä sen sijaan on tälläkin hetkellä. Omat harjoitukset hänellä on kolme kertaa päivässä, sen tekee mahdolliseksi varmasti hänen erinomainen peruskuntonsa. Näin suuri harjoitusmäärä ei onnistu ilman hyvää perustaa. Erittäin suuri apu on myös Kirsin aviomiehen, urheiluhieroja Markku Palosaaren suorittama hieronta, joka rentouttaa ja pitää kehon toimintakunnossa.

– Teen aamuisin salilla noin seitsemän aikaan aerobista treeniä ja vatsaliikkeitä. Päivällä minulla ovat vuorossa omat salitreenit, illalla teen sitten muutamia ohjauksia. Niiden jälkeen teen vielä päivän toisen aerobisen harjoituksen. Jaksan nämä treenit hyvin, ja keho on pysynyt todella hyvässä kunnossa, ikinä en ole itseäni urheillessa loukannut, Kirsi sanoo.

Ruokavaliossa ajoitus tärkeää

Kuten jo todettiin, ruokavalio on aivan avainasemassa, kun fitness-lajeissa haetaan kilpailukuntoa. Body fitnessissä pyritään juuri oikeanlaiseen lihaskireyteen ja lihasmassaan, hyvää tulosta ei tosin pysty etukäteen mitenkään sentteinä ja kiloina määrittelemään. Kirsin keho on hyvin symmetrinen ja hyvän mallinen, se sopii loistavasti body fitness –kilpailuihin.

– Minulla ei ollut mitään aiempaa kokemusta kisadieetistä, mutta kaikki on sujunut ihan hyvin. Aloitan aamut normaalisti vihersmoothiella ja puurolla, johon sekoitan raejuustoa, marjoja ja jotain öljyä, esimerkiksi rypsi- tai oliiviöljyä. Treenin jälkeen juon heraproteiinijuoman ja syön broileria, riisiä ja kasviksia. Broileria menee 150-100 grammaa, juuri nyt tuo 100 grammaa. Tällaisen aterian syön kolme kertaa päivässä, pidän broilerista, se on vatsaystävällistä ja helppoa maustaa eri tavoin. Pidän myös kalasta, joka voi olla silakkaa, tonnikalaa tai lohta. Vihannespuolelta pyrin monipuolisuuteen esimerkiksi valitsemalla salaattiin mukaan eri salaatteja makua antamaan. Normaalisti syön myös leipää, mutta en nyt dieetin aikana. Pidän myös hedelmistä, varsinkin omenoista, ananaksesta ja appelsiineista, mutta nekään eivät juuri nyt ole mukana ruokavaliossa. Sen sijaan marjoja olen nauttinut monipuolisesti myös kisadieetin aikana, ne ovat raikkaita ja hyviä. Illalla syön vielä esimerkiksi pienen munakkaan, jossa on raejuustoa ja kasviksia, ja joskus, kun tekee oikein mieli jotain herkullista, valmistan proteiinipannareita, Kirsi kuvailee kisaruokavaliotaan.

Vaistonvaraista harjoittelua

Kirsi ei noudata mitään aivan kiveen kirjoitettua harjoitusohjelmaa, vaan harjoittelee enemmän tuntemuksen mukaan. Tämä tapa sopii kokeneille harjoittelijoille, jotka oikeasti osaavat kuunnella omaa kehoaan ja toimia sen antamien signaalien mukaan.

– Jokaisen pitää löytää itselleen sopiva harjoittelutapa. Minä treenaan normaalisti aina aika kovaa, ja kun tunnen, että nyt täytyy hieman hellittää ja huilata, teen niin. Harjoitteluni on nyt ennen kilpailuja ollut hieman erilaista, mutta teen esimerkiksi niin, että jos salille mennessä ajattelen treenaavani olkapäitä, mutta se ei tunnukaan oikealta, treenaan sen sijaan esimerkiksi jalkoja. Treenaan kyllä tietyllä aikavälillä kaikkia ohjelmassa olevia lihasryhmiä, mutta minusta tämä menetelmä on parempi kuin sellainen, että tekee aina väkisin juuri ohjelmaan etukäteen merkityn harjoituksen, vaikka paikat eivät olisi vielä palautuneet tai treeni näyttäisi muutenkin sujuvan huonosti. Mutta kuten sanoin, tämä vaatii tietysti kokemusta ja hyvää itsetuntemusta, Kirsi kertoo harjoittelustaan.

Kaiken kaikkiaan Kirsi on ollut tyytyväinen päätökseensä osallistua body fitness –kilpailuihin. Oma perhe on ollut hyvin kannustava, se oli mukana myös Kulttuuritalon katsomossa. Siellä oli muitakin ystäviä ja tuttuja kannustamassa, mikä oli hienoa.

– Lavalla olo tuntui upealta ja ihan luontevalta, vaikka kokemus olikin aivan uusi. Perheen ja ystävien kannustus auttoi paljon, olen siitä hyvin kiitollinen. Ja kilpailun voittaminen tuntui tietysti aivan mahtavalta, Kirsi muistelee huhtikuista Fitness Classicia.

Kirsillä on ollut koko kisavalmistautumisen ajan hyvät tukijoukot, jotka ovat auttaneet projektin eri osa-alueilla.

– Perhe ja mieheni Markku ovat olleet loistavana tukena koko ajan. Valmentajina ovat toimineet Fysiomotionin Timo Kiviniemi sekä Eemeli Tahvanainen, heiltä häneltä olen saanut todella hyvät ohjeet harjoituksiin ja dieettiin. Mari Järvelä ja Sirpa Lauttaanaho ovat opastaneet kilpailuun ja poseerauksiin liittyvissä asioissa. Heille kaikille haluan osoittaa lämpimät kiitokseni, Kirsi toteaa lopuksi.

FitBODY toivottaa Kirsille tsemppiä ja hyvää menestystä Santa Susannassa! Sen jälkeen onkin sitten mukava alkaa kesän viettoon!

Teksti: Jouni Virtamo
Kuvat: Petri Mast
Stailaus: Katarina Lagus

print

Previous post
Hannan terveysherkut - Proteiinipuurot kahdella tapaa ilman proteiinipulvereita
Next post
Magnum-jäätelöt karamellitäytteellä

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

Kirsi Palosaari – viiden lapsen äiti ja body fitness-tähti