10 vinkkiä parempaan motivaatioon

10 vinkkiä parempaan motivaatioon

10 vinkkiä parempaan motivaatioon

Kun treenaat kohti vahvempaa kehoa, pyrit opiskelemaan, haet uutta työtä tai haluat pudottaa painoa, tärkeintä on se, että uskot itseesi heti ensimmäisillä askelilla, kun olet päättänyt tavoitteestasi. Ja kun opit tunnistamaan todellisia tarpeitasi ja toiveitasi, opit luottamaan itseesi ja tunteisiisi ja menet vahvana kohti määränpäätäsi. Tässä 10 vinkkiä parempaan motivaatioon.

Aina kohti tavoitetta eteneminen ei ole helppoa. Joskus annat itsesi luovuttaa jo ennen kuin olet edes aloittanut. Joskus annat itsellesi luvan sanoa ei ennen kuin olet edes yrittänyt. Saatat pelätä epäonnistumista tai sitä, että mokaat jotenkin. Se, mihin uskot, vahvistuu ja se millainen kuvittelet olevasi, antaa sinulle kuin luvan olla sellainen.

Sisäistä päämäärä, mutta nauti myös tekemisestä!

Vaikka kaikki ei onnistu aina, moni asia voi onnistua milloin tahansa. Sinäkin voit saavuttaa tavoitteesi, kun vain uskot mahdollisuuksiisi. Jos sydämessäsi jotain todella haluat etkä saa rauhaa unelmaltasi, uskalla mennä sitä kohti. Tavoitteen tulee toki olla jossain määrin realistinen ja saavutettavissa. Ruotsin prinsessaksi tuskin pääset koskaan, mutta Fitness-lavalle, 30 kiloa kevyemmäksi, uuteen työhön tai opiskelemaan – täysin mahdollista.

Jotta tavoitteet eivät jää vain sanahelinäksi, ja sille haluaisin kyllä, mutta – tai olisipa kiva, mutta -asteelle, kokeile seuraavia keinoja:

1.KIRJAA TAVOITE

Muistivihkoon tai askartele siitä kuvallinen tavoitekartta. Leikkaa lehdistä sinua sytyttäviä ja innostavia kuvia ja tekstejä ja liimaa ne kartongille. Aseta valmis kartta tai muistivihko sellaiseen paikkaan, että näet sen joka päivä. Se, mihin keskityt, vahvistuu, ja alat kuin huomaamatta työskennellä tavoitteen eteen.

2.LISTAA LOPPUTULOKSEN PLUSSAT

Silloin motivaatio tekemiseen kasvaa ja tavoite myös konkretisoituu. Ymmärrä, mitä kohti olet menossa. Jos tavoite on epämääräinen, se on hankala toteuttaa. Miten se voisikaan toteutua, jos et itsekään tiedä, mihin tähtäät tai mitä haluat?

3.LUO MIELIKUVIA

Siitä, että tavoitteesi on jo toteutunut ja vieläpä yli odotustesi. Vaikka usein jotain asiaa tehdessä on parasta keskittyä tekemiseen eikä lopputuloksen odottamiseen, vähintään ennen pelin alkua käy läpi se maali, johon tähtäät. Kun kuvittelet itsesi maaliin, se vahvistaa uskoasi mahdollisuuksiisi todella saavuttaa toivomasi tavoite.

4.MIETI, MISTÄ SAAT ENERGIAA

Tavoitteen toteuttamiseen ja tee kyseisiä asioita. Auttaisiko laadukas uni tai terveellisempi ruokavalio? Mieti, mikä sinua auttaa ja toimi sen mukaan.

5.JAA TAVOITE

Pieniin osa-alueisiin, jotka saavutat lyhyemmässä ajassa kuin lopullisen päämäärän. Se toimii, vaikka tarvittaessa tiedät että olet erittäin valmis myös harppaamaan jättiloikan pienten askelien sijaan. Maratonia ei tarvitse juosta ensimmäisellä lenkillä, pari kilometriäkin on jo hyvä! Jos jaat tavoitteen osiin ja piirrät niistä rappuset, laita lopputulos rappusten alaosaan, jonne mielikuvissa hyppelet kevyesti. Jos piirrät päämäärän rappusten yläosaan, sinne eteneminen voi jo ajatuksissa tuntua raskaalta puurtamiselta.

6.KANNUSTA JA PALKITSE

Itseäsi aina kun hommat etenevät. Osta itsellesi uudet treenihousut tai kukkakimppu. Iloitse siitä, mitä olet jo saavuttanut.

7.USKO POLKUUSI

Oli tavoitteenasi sitten pullea kukkaro, opiskelupaikka, lihaksikkaampi takapuoli tai uusi duuni, sinun on pakko jaksaa uskoa mahdollisuuksiisi, muiden mielipiteistä välittämättä. Jos sisimmässäsi et edes ajattele onnistuvasi, onko tavoite sellainen, jonka todella haluat toteutuvan?

8.JULKISTA TAVOITE

Perhepiirissä tai Facebookissa, niin saat tukea muilta. Sosiaalinen paine tuuppaa sinua eteenpäin ja myös hyvällä tavalla pakottaa toimimaan. Tarvittaessa pyydä toisilta apua. Kukaan ei pärjää loputtomiin yksin tässä maailmassa.

9.NIMEÄ TAVOITE

Kehitä tavoitteelle vetävä nimi, jotta se houkuttelee sinua askaroimaan enemmän sen parissa. Lihaksikkaampi takapuoli voi olla nimeltään vaikkapa pikajuoksijan pakarat.

10.PALAA ONNISTUMISEEN

Epätoivon hetkiltä tai takapakilta tuskin voit välttyä. Silloin mieti niitä asioita, joissa olet jo onnistunut ja jotka olet jo elämässäsi saavuttanut ja tuulettele niitä ihan täysillä.

Teksti: Jenny Belitz-Henriksson
Kuvat: Shutterstock

print

Previous post
Janni Hussi - Luottotuote treeneihin ja palautumiseen
Next post
Saavuta tavoitteesi - Vältä nämä 6 sudenkuoppaa

No Comment

Leave a reply

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

*

*

Back
SHARE

10 vinkkiä parempaan motivaatioon